• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
نشریه رشد و یادگیری حرکتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
شماره شماره 2
پاییز 1391، صفحه 1-173
شماره شماره 1
تابستان 1391، صفحه 1-153
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
قاسمی کهریزسنگی, غلام علی, صالحی, حمید, حیدری, لیلا. (1391). تأثیر یک برنامة حرکات ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 4(1), 75-92. doi: 10.22059/jmlm.2012.25076
غلام علی قاسمی کهریزسنگی; حمید صالحی; لیلا حیدری. "تأثیر یک برنامة حرکات ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر". نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 4, 1, 1391, 75-92. doi: 10.22059/jmlm.2012.25076
قاسمی کهریزسنگی, غلام علی, صالحی, حمید, حیدری, لیلا. (1391). 'تأثیر یک برنامة حرکات ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر', نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 4(1), pp. 75-92. doi: 10.22059/jmlm.2012.25076
قاسمی کهریزسنگی, غلام علی, صالحی, حمید, حیدری, لیلا. تأثیر یک برنامة حرکات ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 1391; 4(1): 75-92. doi: 10.22059/jmlm.2012.25076

تأثیر یک برنامة حرکات ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر

مقاله 5، دوره 4، شماره 1، تابستان 1391، صفحه 75-92  XML اصل مقاله (291.11 K)
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2012.25076
نویسندگان
غلام علی قاسمی کهریزسنگی1؛ حمید صالحی1؛ لیلا حیدری2
1استادیار دانشگاه اصفهان
2کارشناس ارشد دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامة حرکت ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی و هوشبهر کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. نمونة 24 دختر عقب ماندة ذهنی آموزش پذیر، با میانگین (± انحراف معیار) سن 1/43 ± 11/98 سال و ضریب هوشی 9/95 ± 70/58 بودند. نمونه براساس ضریب هوشی و عملکردشان در توانایی های ادراکی – حرکتی همتراز و در گروه های مداخله و کنترل جایگزین شدند. گروه مداخله در برنامة حرکات ریتمیک هشت هفته ای، سه جلسة 45 – 40 دقیقه ای در هفته، شرکت کردند. جمع آوری اطلاعات برای کل آزمودنی ها به شکل پیش آزمون / پس آزمون، از توانایی های ادراکی حرکتی (مقیاس اوزرتسکی) و هوش (آزمون ریون)، انجام گرفت. براساس نتایج، توانایی های ادراکی _حرکتی گروه مداخله پس از برنامة حرکات ریتمیک نسبت به گروه کنترل بهبود یافت (5P>). نتیجه اینکه با طراحی برنامة حرکات ریتمیک مناسب می توان توانایی های ادراکی _ حرکتی کودکان کم توان ذهنی را بهبود بخشید
کلیدواژه‌ها
حرکات ریتمیک؛ کودکان کم توان ذهنی؛ مهارت های ادراکی – حرکتی؛ هوشبهر.
عنوان مقاله [English]
The Effect of a Rhythmic Motor Program on Perceptual–Motor Abilities of Educable Mentally Retarded Children
نویسندگان [English]
gholamali Ghasemi Kahrizsangi1؛ hamid Salehi1؛ lila Heydari2
چکیده [English]
The aim of this study was to examine the effect of a rhythmic motor program on the perceptual – motor abilities (PMA) and the intelligence quotient (IQ) of educable mentally retarded (EMR) children. The sample consisted of 24 EMR girls (mean age = 11.98+1.43 years and IQ = 70.58+ 9.95). Then, they were matched and assigned to two groups of intervention and control according to their IQ and PMA performance. The intervention group received an 8–week rhythmic motor program three sessions per week, 40–45 minutes per session. The data collection included pretest and posttest of the PMA (Oseretsky scale) and intelligence (Raven’s test) for all subjects. The results showed that the intervention group significantly improved (P>0.05) their PMA after the rhythmic motor program compared with the control group. It was concluded that the PMA of mentally retarded children can be improved with the application of a well-designed rhythmic motor program
کلیدواژه‌ها [English]
IQ, Mentally retarded children, Perceptual – motor abilities, Rhythmic movements
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 3,317
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,833
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.