• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
نشریه رشد و یادگیری حرکتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
شماره شماره 4
زمستان 1393، صفحه 415-547
شماره شماره 3
پاییز 1393، صفحه 271-414
شماره شماره 2
تابستان 1393، صفحه 141-270
شماره شماره 1
بهار 1393، صفحه 1-139
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
مظفری, سید امیراحمد, صباغیان‌راد, لیلا, حاتمی, حجت. (1393). مقایسۀ اثربخشی روش‌های تدریس سنتی و تلفیقی تربیت بدنی بر یادگیری درس علوم تجربی و توسعۀ مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر پایۀ دوم مقطع راهنمایی. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 6(2), 217-230. doi: 10.22059/jmlm.2014.50458
سید امیراحمد مظفری; لیلا صباغیان‌راد; حجت حاتمی. "مقایسۀ اثربخشی روش‌های تدریس سنتی و تلفیقی تربیت بدنی بر یادگیری درس علوم تجربی و توسعۀ مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر پایۀ دوم مقطع راهنمایی". نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 6, 2, 1393, 217-230. doi: 10.22059/jmlm.2014.50458
مظفری, سید امیراحمد, صباغیان‌راد, لیلا, حاتمی, حجت. (1393). 'مقایسۀ اثربخشی روش‌های تدریس سنتی و تلفیقی تربیت بدنی بر یادگیری درس علوم تجربی و توسعۀ مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر پایۀ دوم مقطع راهنمایی', نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 6(2), pp. 217-230. doi: 10.22059/jmlm.2014.50458
مظفری, سید امیراحمد, صباغیان‌راد, لیلا, حاتمی, حجت. مقایسۀ اثربخشی روش‌های تدریس سنتی و تلفیقی تربیت بدنی بر یادگیری درس علوم تجربی و توسعۀ مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر پایۀ دوم مقطع راهنمایی. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 1393; 6(2): 217-230. doi: 10.22059/jmlm.2014.50458

مقایسۀ اثربخشی روش‌های تدریس سنتی و تلفیقی تربیت بدنی بر یادگیری درس علوم تجربی و توسعۀ مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر پایۀ دوم مقطع راهنمایی

مقاله 5، دوره 6، شماره 2، تابستان 1393، صفحه 217-230  XML اصل مقاله (254.13 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2014.50458
نویسندگان
سید امیراحمد مظفری1؛ لیلا صباغیان‌راد2؛ حجت حاتمی email 3
1دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
تاریخ دریافت: 12 مرداد 1392،  تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1393،  تاریخ پذیرش: 07 مهر 1392 
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی روش‌های تدریس سنتی (متداول) و تلفیقی تربیت بدنی بر یادگیری درس علوم تجربی و توسعۀ مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر پایۀ دوم مقطع راهنمایی است. این پژوهش نیمه‌تجربی طی یک دورۀ 12 هفته‌ای در شهرستان اسلامشهر به انجام رسید. جامعۀ آماری تحقیق در بردارندۀ دانش‌آموزان پایۀ دوم راهنمایی بود که از بین 79 دانش‌آموز داوطلب از این جامعه، 52 نفر از آنها به کمک آزمون بهرۀ هوشی انتخاب شدند و به‌صورت هدفدار در دو گروه (گروه تدریس سنتی26n= و گروه تدریس تلفیقی 26 n=) قرار گرفتند. در طول این دورۀ 3 ماهه، در گروه سنتی، دروس تربیت بدنی و علوم، به شیوۀ رایج (مجزا از هم) تدریس شدند، درحالی‌که در گروه تلفیقی، درس علوم با برنامه‌های درس تربیت بدنی تلفیق و تدریس شد. داده‌های پژوهش با بهره‌گیری از آزمون‌های آماری ویل کاکسون، یومن ویتنی و t تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد که در سطح 05/0>α تفاوت معناداری بین میزان یادگیری درس علوم تجربی در دو گروه سنتی و تلفیقی وجود دارد؛ همچنین نتایج آزمون t نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمره‌های رفتارهای تکانشی آزمودنی‌ها در روش تلفیقی نسبت به روش سنتی در سطح 01/0> α وجود دارد؛ به نحوی که میانگین این نمره‌ها در روش تلفیقی نسبت به روش سنتی کاهش معناداری داشته است. همچنین نتایج مؤید آن است که تفاوت معناداری بین میانگین نمره‌های رفتارهای اجتماعی مطلوب آزمودنی‌ها در روش تلفیقی نسبت به روش سنتی در سطح 01/0>  α وجود دارد. به‌عبارت دیگر میانگین نمره‌های دانش‌آموزان حاضر در روش تدریس تلفیقی افزایش معنا‌داری نسبت به روش سنتی داشته است. 
کلیدواژه‌ها
تدریس تلفیقی؛ تدریس سنتی؛ روش تدریس؛ مهارت‌های اجتماعی؛ یادگیری
عنوان مقاله [English]
Comparative Study about Effectiveness of two Different Teaching Methods of Traditional and Integrated of Physical Education on Learning Biology and Development of Social Skills of Male Junior High Students
نویسندگان [English]
Seyyed Amir Ahmad Mozaffari1؛ Leila Sabaghiyanrad2؛ Hojat Hatami3
1Professor Islamic Azad University, science and research branch, Tehran, Iran,
2Assistant Professor Islamic Azad University, science and research branch
3Ph.D Student, science & research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The major aim of this study was to compare the effectiveness of two teaching
methods of traditional (common) and integrated for physical education on learning
biology and developing social skills in male junior students. This study was semiexperimental
which was conducted in Islamshahr city for 12 weeks. The statistical
population consisted of 79 volunteer junior students who studied the second grade
and 52 students were selected by an IQ test and were assigned to two groups of
traditional (n=26) and integrated (n=26) purposively. During these three months,
physical education and biology were taught by the common method (separately)
for the traditional group while biology was integrated with physical education and
taught for the integrated group. The data were analyzed using Wilcoxon test, U
Mann Whitney test and t test. The results revealed a significant difference in
learning biology between traditional and integrated groups at α<0.05. The t test
results revealed a significant difference in the mean scores of impulsive behaviors
between traditional and integrated groups at α<0.01, that is, the mean scores
significantly decreased in the integrated method compared to the traditional
method. Also, there was a significant difference in the mean scores of suitable
social behaviors of subjects between integrated and traditional groups (α<0.001).
In other words, mean scores of the students in the integrated group significantly
increased compared to the traditional group.
کلیدواژه‌ها [English]
Integrated Teaching, learning, Social Skills, Teaching method, Traditional Teaching
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,969
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,884
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.