تأثیر تجربۀ حرکتی و شناختی بر توانایی چرخش ذهنی پسران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 کارشناس‌ارشد ،گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

چرخش ­ذهنی، توانایی تصور ­کردن چگونگی یک شیء چرخیده­شده برای تشخیص موقعیت، نسبت به آن چیزی که به‌طور واقعی ارائه شده ­و بخشی از توانایی‌های فضایی است. هدف از تحقیق حاضر مقایسة توانایی چرخش ­ذهنی افراد دارای تجربۀ حرکتی و تجربۀ شناختی بود. تحقیق حاضر از نوع علی- مقایسه­ای بود و نمونه­ها به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. نمونۀ تحقیق شامل 60 پسر با میانگین سنی 17/17 سال با تجربۀ حرکتی (20 نفر گروه کشتی)، تجربۀ شناختی (20 نفر گروه بازی رایانه‌ای) و بدون تجربۀ حرکتی و شناختی (20 نفر گروه کنترل) بود. برای مقایسة چرخش ­ذهنی، از آزمون چرخش ­ذهنی پترز و همکاران نسخة الف استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یکراهه تفاوت معنادار بین گروه کنترل با گروه کشتی و همچنین گروه کنترل با گروه بازی رایانه‌ای را نشان داد (01/0P≤). بین چرخش­ ذهنی گروه کشتی و بازی رایانه‌ای تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0P>). این یافته­ها، تأثیرات مثبت تجربۀ حرکتی و شناختی را بر رشد شناختی افراد (چرخش ذهنی) نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Motor and Cognitive Experiences on Mental Rotation Ability in Boys

نویسندگان [English]

  • Jalal Dehghanizade 1
  • Hasan Mohamadzade 2
  • Hadi Moradi 3
1 . PhD Student of Motor Learning, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Urmia, Urmia, Iran
2 . Associate Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Urmia, Urmia, Iran
3 MSc of Motor Behavior, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Mental rotation is the ability to imagine how an object will look if rotated away from the orientation in comparison with the one which is actually presented. That is a component of spatial abilities. This research aimed at comparing mental rotation ability in those with motor and cognitive experiences. The method of this research was causal-comparative and the sample was selected purposively. The sample included 60 boys with a mean age of 17.17 years (motor experience = 20 subjects in wrestling group, cognitive experience = 20 subjects in computer game group and without motor and cognitive experiences (control) = 20 subjects). Peters et al. Mental Rotation Test (version A) (1995) was used to compare mental rotation. The results of the one-way ANOVA test showed a significant difference between the control group and wrestling group and also between the control group and PC game group (P≤0.01). There was no significant difference between wrestling and PC game groups in mental rotation (P>0.05). These findings indicated the positive effects of motor and cognitive experiences on cognitive development (mental rotation).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Experience
  • mental rotation
  • Motor Experience
  • PC Game
  • Wrestler
 
  1. پورمحسنی، فرشته. وفایی، مریم. آزاد فلاح، پرویز. (1383). " تأثیر بازی­های رایانه‌ای بر توانایی چرخش ­ذهنی نوجوانان". تازه­های علوم شناختی، سال ششم، شمارۀ 3و4. ص: 84-75.
    1. Campos, J.J., Anderson, D.I., Roth, M.A.B., Hub- bard, E.M., Hartenstein, M. J., Witherington, D. C. (2000). "Travel broadens the mind". Journal of Infancy, (1), PP: 149-219.
    2. Etnier, J. L., Nowell,P. M., Landers, D. M., Sibley, B. A. (2006). "A Meta-Regression to Examine the Relationship between Aerobic Fitness and Cognitive Performance". Brain Research Reviews, 52(1), PP: 119- 130.
    3. Fabre,C., Chamari,K. Mucci,P., Massé-Biron J., Préfaut,C. (2002). "Improvement of Cognitive Function by Mental and/or Individualized Aerobic Training in Healthy Eld-erly Subjects". International Journal of Sports Medicine, 23(6), PP: 415-421.
    4. Gomez-Pinilla, F., Hillman, C. (2013). "The influence exercise on cognitive abilities". Comprehensive Physiology, 3, PP: 403-428.
    5. Jansen, P., Titze, C., Heil, M. (2009). "The influence of juggling on mental rotation performance". Journal of International Sport Psychology, (40), PP: 351-359.
    6. Jansen, P., Kelner, J., Rieder, C. (2013). "The improvement of mental rotation performance in second graders after creative dance training". Journal of Creative Education, 4(6),PP: 418-422.
    7. 8.       Jansen, P., Pietsch, S. (2010). "Physical Activity Improves Mental Rotation Performance". Journal of Creative Education, 1, PP:  58-61.
    8. Linn, M.C., Peterson, A.C. (1985). "Emergence and characterization of sex-differences in spatial ability: A meta- analysis". Journal of Child Development, (56), PP: 1479-1498.
    9. Maccoby, E.E., Jacklin, C.N. (1974). "The Psychology of Sex Differences". Stanford, CA: Stanford University Press, PP: 24-31.
    10. Mc Carthy, L, A. (2010). "Improving older adult's mental rotation skills through computer training". Thesis of Degree Doctor of Philosophy. University of Akron, PP: 59-67.
    11. Moreau, D. (2012). "The role of motor processes in three-dimensional mental rotation: Shaping cognitive processing via sensorimotor experience".  Learning and Individual Differences, 22(3), PP: 354–359.
    12. Moreau, D.,Clerc, J., Mansy-Dannay, A., Guerrien, Alain. (2012). "Enhancing spatial ability through sport practice: Evidence for an effect of motor training on mental rotation performance". Journal of Individual Differences, 33(2), PP: 83-88.
    13. Peters, M., Chisholm, P., Laeng, B. (1995). "Spatial ability, student gender and academic performance". Journal of Engineering Education, 84(4), PP: 69-73.
    14. Peters, M., Laeng, B., Latham, K., Jackson, M., Zaiyouna, R. (1995). "Richardson C. A Redrawn Vandenberg & Kuse Mental Rotations Test: Different Versions and Factors that affect Performance". Journal of Brain and Cognition 28,PP: 39-58.
    15. Piaget, J., Inhelder, B. (1956). "The child’s conception of space". New York: Humanities Press.
    16. Pietsch, S., Jansen, P. (2012). "Different mental rotation performance in students of music, sport and education". Journal of Learning and Individual Differences, 22, PP: 159–163.
    17. Shepard, R. N., Metzler, J. (1971). "Mental Rotation of Three- Dimensional Objects".  Journal of Science 171(972), PP: 701-703.
    18. Vandenberg,   S.  G., Kuse,   A. R.  (1978). "Mental rotations, a group test of three- dimensional spatial visualization". Perceptual and Motor Skills, 47, PP: 599−604.
    19. Voyer, D., Voyer, S., Bryden, M.P. (1995). "Magnitude of sex differences in spatial abilities: A meta-analysis and consideration of critical variables". Psychological Bulletin, 117(2), PP: 250-270.