عبدلی, بهروز, فارسی, علیرضا, نوروزی سیدحسنی, ابراهیم. (1394). ارتباط بین جو انگیزشی ادراکشده و انگیزش خودمختاری جودوکاران لیگ برتر ایران. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 7(3), 295-310. doi: 10.22059/jmlm.2015.55914
بهروز عبدلی; علیرضا فارسی; ابراهیم نوروزی سیدحسنی. "ارتباط بین جو انگیزشی ادراکشده و انگیزش خودمختاری جودوکاران لیگ برتر ایران". نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 7, 3, 1394, 295-310. doi: 10.22059/jmlm.2015.55914
عبدلی, بهروز, فارسی, علیرضا, نوروزی سیدحسنی, ابراهیم. (1394). 'ارتباط بین جو انگیزشی ادراکشده و انگیزش خودمختاری جودوکاران لیگ برتر ایران', نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 7(3), pp. 295-310. doi: 10.22059/jmlm.2015.55914
عبدلی, بهروز, فارسی, علیرضا, نوروزی سیدحسنی, ابراهیم. ارتباط بین جو انگیزشی ادراکشده و انگیزش خودمختاری جودوکاران لیگ برتر ایران. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 1394; 7(3): 295-310. doi: 10.22059/jmlm.2015.55914
ارتباط بین جو انگیزشی ادراکشده و انگیزش خودمختاری جودوکاران لیگ برتر ایران
1دانشیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی
2استادیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی
3دانشجوی دکتری دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه ارومیه
تاریخ دریافت: 21 آبان 1391،
تاریخ بازنگری: 06 دی 1394،
تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1392
چکیده
هدف از این تحقیق تعیین ارتباط بین جو انگیزشی ادراکشده و انگیزش خودمختاری جودوکاران لیگ برتر ایران بود که با روش تحقیق همبستگی و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری این تحقیق کلیة جودوکاران لیگ برتر بودند. نمونة تحقیق براساس جدول حجم نمونهگیری مورگان 126= n در نظر گرفته شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای دموگرافیک، پرسشنامة جو انگیزشی (PMCSQ) و مقیاس انگیزش ورزشی (SMS) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و در راستای تعیین ارتباط از آزمون رگرسیون چندگانه در سطح معناداری 05/0 P≤ استفاده شد. نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین جو انگیزشی ادراکشده و انگیزش خودمختاری وجود دارد (05/0 P≤). همچنین ارتباط معناداری بین جو عملکردی و انگیزش درونی و بیرونی و جو مهارتی با انگیزش درونی مشاهده شد (05/0 P≤)؛ اما بین جو انگیزشی و بیانگیزشی ارتباط معناداری مشاهده نشد (05/0 P≤). بهصورت کلی جو انگیزشی ادراکشده عاملی مهم و پیشبینیکننده در انگیزش خودمختاری است.
The Relationship Between Perceived Motivational Climate and Slef – Determination of Judokas in Iranian Pro League
نویسندگان [English]
Behrouz Abdoli1؛ Alireza Farsi2؛ Ebrahim Norouzi3
1assossicat proffeesor motor behavior university of shahid beheshti
2Alireza Farsi assisstant proffeesor motor behavior university of shahid beheshti
3Ebrahim.Norouzi Seyd Hasani (phd estudent motor learning faculty of physical education and sport sicence urma university
چکیده [English]
The purpose of this study was to determine the relationship between perceived motivational climate and self – determination Judokas in Iranian pro league, which was carried out by a descriptive field method. The statistical population of this study comprised the entire Judokas of pro league in Iran. Statistical sample set of 126 Judokas of pro league in Iran. In order to collect data, demographic questionnaire, perceived motivational climate in sport questionnaire – 2 (PMCSQ) and sport motivation scale (SMS), were used. In order to analyze of data dscriptive mthods were used and also on level of P<0.05 in order to determine the relationship a multiple variable regression was used. Research results showed that there is a significant relationship between perceived motivational climate and self – determination (P<0.05). Also, the findings showed that there is a significant relationship between performance climate and eccentric and intrinsic motivation (P<0.05) and there is signigicant relationship between Mastery climate and intrinsic motivation (P<0.05). but, there was no relationship between motivational climate and amotivation on the other (P>0.05). generally between perceived motivational climate is important and predicitve factor in athlete's self – determination.
1. انشل، مارک. اچ (1380). "روانشناسی ورزش از تئوری تا عمل". ترجمة علیاصغر مسدد، تهران: اطلاعات.
2. ریو، مارشال. (1383). "انگیزش و هیجان". ترجمة یحیی سیدمحمدی، تهران، نشر. (1992).
3. عبدلی، بهروز. (1384). "مبانی روانی – اجتماعی تربیت بدنی و ورزش". تهران، بامداد.
4. کاظمی، آرزو. (1379). "بررسی سبکهای مربیگری و انگیزش پیشرفت در ورزشکاران بسکتبالیست مؤنث استان تهران". پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه تربیت معلم.
5. Ames, C. (1992). "Achievement goals, motivational climate and motivational processes". In G. C. Roberts (Ed.), motivation in sport and exercise (PP. 161-176). Champaign, IL: Human Kinetics.
6. Ames, C. (1992). "Classrooms: goals, structures and student motivation". Journal of educational psychology, 84, pp: 261-271.
7. Amorose, A. J. and Horn, T. S. (2000). "Intrinsic motivation: relationship with collegiate athletes' gender, scholarship status and perceptions of their coachers' behavior". Journal of sport and exercise psychology, 22, pp:63-84.
8. Baric, R. (2005). "Motivational climate in sports teams: situational vs". Dispositional determinants. Journal for general social issues, Vol. 14, No. 4- 5. pp:78 - 79.
9. Brunel, P. C. (1999). "Relationship between achievement goal orientation and perceived motivational climate on intrinsic motivation". Scandinavian journal of medicine and science in sports. Vol. 9, Issue 6, pp:365-374.
10. Gillberston, D. W. (2000). "Transformational leadership in Australasian sport organizations". New Zealand innovation and competitiveness project victoria university of Wellington.
11. Kalaja, S., Jaakkola, T. Watt, A., Liukkonen, J. and Ommundsen, Y. (2009). "The associations between seventh grade finnish students' motivational climate, perceived competence, self – determined motivation and fundamental movement skills". North west counties physical education association and SAGE publications.
12. Kipp, L., and Amorose, A. J. (2008). "Perceived motivational climate and self – determined motivation in female high school". Journal of Sport Behavior. 23. pp:321-332.
13. Mageau, G. and Vallerand, R. J. (2003). "The coach athlete realtionship: a motivational model". Journal of sports sciences, 21: pp:883-904.
14. Papaioannou, A. G., Ampatzoglou, G., Kalogiannis, P., and Sagovits, A. (2008). "Social agents, achievement goals, satisfaction and academic achievement in youth sport". Psychology of Sport and Exercise, 9: pp: 122-141.
15. Pelletier, L. G., Dion, S., Tuson, K.M. and Green – Demers, I. (1999). "Why do people fail to adopt enviromental amotivation". Journal of applied social psychology, 29, pp: 2481-2504.
16. Pensgaad, A. M. and Roberts, G. C. (2002). "Elite athletes' experiences of the motivational climate: the coach matters". School of sport and exercise sciences, university of Birmingham, UK.
17. Player, K. (2010). "The interaction of motivational climate and self – determination in examining commitment level in female youth sport". Clemson university.
18. Ryan, R. M. and Deci, E. L. (2002). "Overview of self – determination theory: an organismic dialectic perspective". In E. L. Deci and R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self – determination research, pp:3-37.
19. Seifriz, J. J., Duda, J. L. and Chi, L. (1992). "The relationship of perceived motiational climate to intrinsic motivation and beliefs about success in basketball". Journal of Sport and Exercise Psychology, 14, pp:375-391.
20. Sit, C. H. P., and Linder, K.J. (2005). "Motivational orientations in yough sport participation: using achiement goal theory and reversal theory". Personality and individual differences, 38, pp:605-618.
21. Standage, M., Duda, J. L. Ntoumanis, N. (2005). "A test of self – determination theory in school physical education". British journal of educational psychology, 75, pp:411-433.
22. Stewart, C. and Meyers, M. (2004). "Motivational traits of elite soccer players". Physical Educator, ProQuest Education Journals, p: 213.