تأثیر تمرینات تعادلی با توپ سوئیسی بر مهارت حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ارشد رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

مهارت‌های حرکتی پایه، عنصر اصلی رشد حرکتی‌اند و به دو گروه مهارت حرکتی درشت و ظریف تقسیم می‌شوند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرینات تعادلی با توپ سوئیسی بر مهارت حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی بود. شرکت‌کنندگان در پژوهش سه کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی نوع ترکیبی، در ردۀ سنی 8-6 سال بودند. این پژوهش یک مطالعۀ موردی با طرح خط پایۀ چندگانه بود. شرکت‌کنندگان به مدت 9 هفته تحت تمرین با توپ سوئیسی قرار گرفتند. با کاربرد طرح خط پایۀ چندگانه، تغییر در مهارت حرکتی درشت شرکت‌کنندگان در توالی‌های یک‌هفته‌ای بررسی شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامۀ کانرز فرم 48 سؤالی والدین و آزمون تبحر حرکتی برونینکس - اوزرتسکی بود. یافته‌های پژوهش براساس تحلیل دیداری و شاخص‌های آمار توصیفی تجزیه‌وتحلیل شد. تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها نشان داد مداخلۀ مورد نظر در بهبود مهارت حرکتی درشت سه شرکت‌کننده اثربخش بوده ‌است (با درصد داده‌های ناهمپوش (PND) برابر با 100 درصد برای هر سه شرکت‌کننده). نتایج پژوهش حاضر بیانگر تأثیر مثبت تمرینات تعادلی با توپ سوئیسی در بهبود مهارت حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect of Balance Training with Swiss Ball on Gross Motor Skill of Children with Attention Deficit – Hyperactivity Disorder

نویسندگان [English]

  • farideh shafati 1
  • ahmadreza movahedi 2
  • hamid salehi 3
1 MSc of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Fundamental motor skills are key components of motor development and are divided into two main sub groups including fine and gross motor skills. The main purpose of the present study was to determine the effect of balance training with Swiss ball (BTWSB) on gross motor skill of Children with Attention Deficit – Hyperactivity Disorder. Participants of the present study were three 6 to 8 years old children with Combined type of Attention Deficit – Hyperactivity Disorder (ADHD-C). This study was a single-subject study with multiple baseline design. Participants were required to exercise BTWSB for 9 weeks. Change in the gross motor skill of participants was assessed at one-week intervals using multiple baseline method. We administered Conners Parent Rating Scale (2003) and Broininks – Oseretsky Test Of Motor Proficiency (1978) to assess each outcome variable. The results of the data chart analysis based on descriptive statistics and visual analysis showed that BTWSB improved gross motor skill of all three participants (PND = 100% for all three participants). The results of this study indicate a positive effect of BTWSB on improving gross motor skill of Children with Attention Deficit – Hyperactivity Disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention Deficit
  • Balance Training
  • gross motor skill
  • hyperactivity
  • swiss ball
. بهرامی، فاطمه.، موحدی، احمدرضا.، مرندی، محمد.، و عابدی، احمد. (1391). «تأثیر تمرین دو تکنیک کاراته بر کاهش رفتارهای قالبی سه پسر در خود فرورفتۀ نهایی، پژوهش مورد منفرد». نشریۀ رشد و یادگیری حرکتی، 10، ص 122-97.

2. حمایت‌طلب، رسول.، افشاری، جواد.، نیک­روان، احمد.، و بلوچی، رامین. (1389). «تأثیر شاخص تودۀ بدن بر مهارت­های حرکتی پایه در کودکان پسر 8-7 سالۀ شهر همدان». نشریۀ رشد و یادگیری حرکتی، 4، ص 89-75.

3. دهقان، فائزه.، بهنیا، فاطمه.، امیری، نسرین.، پیشیاره، ابراهیم.، و صفرخانی ، مریم. (1389). «بررسی تأثیر استفاده از تمرینات ادراکی حرکتی بر اختلالات رفتاری کودکان پنج تا هشت ساله­ی مبتلا به اختلال کمبود توجه - بیش­فعالی». تازه‌های علوم شناختی، (3) 12، ص 96-82.

4. شفیعی، بیژن.، عطایی، الهه.، و صفری، مهری. (1388). اختلال نقص توجه همراه با پر­فعالیتی. اصفهان، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ص 8-7.

5. شهائیان، آمنه.، شهیم، سیما.، بشاش، لعیا.، یوسفی، فریده. (1386). « هنجاریابی، تحلیل عاملی و پایایی فرم کوتاه ویژة والدین مقیاس درجه­بندی کانرز برای کودکان 6 تا 11 ساله در شهر شیراز». مطالعات روان‌شناختی، (3) 3، ص 120-97.

6. کوثری، سعید.، کیهانی، فاطمه.، حمایت‌طلب، رسول.، و عرب‌عامری، الهه. (1390). «بررسی تأثیر یک برنامۀ فعالیت بدنی منتخب بر رشد مهارت­های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش­فعالی (ADHD) و کودکان اوتیسم (HFA)». نشریۀ رشد و یادگیری حرکتی، 10، ص 60-45.

7. کورتز، لیزا. ای. (1389). مراقبت از کودکان خام حرکت (راهبرد­هایی برای کودکان دارای نگرانی­های رشدی حرکتی). ترجمۀ محمدعلی اصلانخانی، محمد صحبتیها و محمدرضا شفیعی، تهران، انتشارات علم و حرکت، ص 95-94.

8. Anderson, K., & Behm, D. (2005). »The impact of instability resistance training on balance and stability«. Journal of Sport Medicine, 35(1), 43-53.

9. Anderson, K., & Behm, D. (2004). »Maintenance of EMG activity and Loss of force output with instability«. Journal of strength Conditioning Research, 18(3), 637-640.

10. Banaschewsk, T., Besmens, F., Zieger, H., & Rothenberger, A. (2001). »Evaluation of sensorimotor training in children with ADHD«. Perceptual and Motor Skills, 92(1), 137-149.

11. Behm, D., Anderson, D., & Curnew, R. (2002). »Muscle force and activation under stable and unstable conditions«. Journal of Strength Conditioning Research, 16(3), 416-422.

12. Bruininks, R.H. (1978). Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency. Circle Pines, MN, American Guidance Service. PP: 34-40.

13. Carriere, B. (1999). »The Swiss Ball : An effective tool in physiotherapy for patients, families and physiotherapists«. Physiotherapy, 85(10), 552-561

14. Carriere, B. (1998). The Swiss ball: Theory, basic exercise and clinical application. Berlin, Springer – Vertag. PP: 1-6.

15. Cosio – Lima, M.L., Reynolds, L.K., Winter, C., Paolone, V., & jones, T.M. (2003). »Effect of physioball and conventional floor exercise on esrly phase adaptations in back and abdominal core stability andbalabce in women«. Journal of strength and conditioning research, 17(4), 721-723.

16. Fedew, L.A., & Erwin, H.E. (2011). »Stability Balls and Students With Attention and HyperactivityConcerns: Implications for On-Task and In-Seat Behavior«. American Journal of Occupational Therapy, 65(4), 393–399.

17. Feng, L., Cheng, J., & Wang, Y.F. (2007). »Motor coordination function of attention deficit hyperactivitydisorder (review)«. Journal of peking university (Health science), 39(3), 333-336.

18. Gorla, J.I., e Silva, A.D.A.C., Costa, L. T., & de Araujo, P.F. (2010). »Performance of balance beam task of KTK by people with intellectual disability«. J of Artigo, pp: 101-111.

19. Harvey, W.J., & Reid, G. (1997). »Motor Performance of Children With Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Preliminary Investigation«. Adapted Physical Activity Quarterly, 14(3), 189-202.

20. Harvey, W.J., Reid, G., Grizenco, N., Mbekou, V., Ter-estepanian, M., & Joober, R. (2007). »Fundamental Movement Skills and Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: PeerComparisons and Stimulant Effects«. Journal of abnormal child psychology, 35(5), 871-882.

21. Heitkamp, H.C., Horstmann, T., Mayer, F., Weller, J., & Dickhuth, H.H. (2001). » Gain in strength and muscular balance after balance training«. International Journal of Sports Medicine, 22(4), 285-290.‏

22. Jakubek, M.D. (2007). »Stability Balls: Reviewing the Literature Regarding Their Use and Effectiveness«. Strength and conditioning journal, 29(5), 58-63

23. Karthikbabu, S., Nayak, a., Vijayakumar, K., Misri, ZK., Suresh, BV., Ganesan, S., & Jashua, M.A. (2011).»Comparison of physio ball and plinth trunk exercises regimens on trunk control and functional balance in patients with acute stroke: a pilot randomized controlled trial«. Clinical Rehabilitation, 25(8), 709-719.

24. Kibele, A., & Behm, D.G. (2009). »Seven weeks of instability and traditional resistance training effects on strength, balance and functional performance«. The Journal of Strength & Conditioning Research, 23(9), 2443-2450.‏

25. Kubilay, N.S., Yildirim, Y., Bilge, K.A.R.A., & Akdur, H.H. (2011). »Effect of balance training and posture exercises on functional level in mental retardation«. Fizyotoraphi Rehabilitasyon, 22(2), 55-64.‏

26. Lephart, S.M., Pincivero, D.M., Giraldo, J.L., & Fu, F.U. (1997). »The role of proprioception in the managementand rehabilation of athletic injuries«. American journal of sports medicine, 25(1), 130-137.

27. Myers, J.B., & Lephart, S.M. (2000). »The role of the sensorimotor system in the athletic shoulder«. Journal of athletic training, 35(3), 351-363.

28. Pate, R.R. (1988). »The evolving definition of physical fitness«. Quest, 40(3), 174-179.

29. Pate, R.R. (1983). »A new definition of youth fitness«. Phys Sports Med, 11(4), 77-83.

30. Pettitt, R.W., & Bryson, E.R. (2002). »Training for women's basketball: a biomechanical emphasis for preventing anterior cruciate ligament injury«. Strength & Conditioning Journal, 24(5), 20-29.

31. Piek, J.P., & Dyck, M.J. (2004). »Sensory-motor deficits in children with developmental coordination disorder, attention deficit hyperactivity disorder and autistic disorder«. Human movement science, 23(3), 475-488.

32. Schilling, D.L., Washington, K., Billingsley, F.F., & Deitz, J. (2003). »Classroom seating for children with attention deficit hyperactivity disorder: Therapy balls versus chairs«. American Journal of Occupational Therapy, 57(5), 534–541.

33. Sekendiz, B., Cug, M., & Korkusuz, F. (2010). »Effects of Swiss-ball core strength training on strength, endurance, flexibility, and balance in sedentary women«. Journal of Strength & Conditioning Research, 24(11), 3032-3040.‏

34. Spiers, S. (2010). Comparison of the effects of aquatic and land-based balance training programs on the proprioception of college-aged recreational athletes. A Thesis for MSEd., Baylor University. PP: 8.

35. Stilger, V., & Meador, R. (1999). »Strength exercises: An upper-body proprioceptive neuromuscular facilitation rebounding exercise«. Strength & Conditioning Journal, 21(6), 29-31.

36. Verret, c., Guay, M.C., Berthiaume, C., Gardiner, P., & Beliveau, L. (2012(. »A physical activity program improves behavior and cognitive functions in children with ADHD an exploratory study«. Journal of attention disorder, 16(1),71-80.

37. Wang, J.H.T. (2004). »A study on gross motor skills of preschool children«. Journal of research in childhood education, 19(1), 32-43.‏

38. Willardson, J. (2004). »The effectiveness of resistance exercise performed on unstable equipment«. Journal of strength condirioning, 26(5), 70-74.

39. Wu, W.L., Wang, C.C., Chen, C.H., Lai, C.L., Yang, P.C., & Guo, L.Y. (2012). » Influence of TherapyBall Seats on AttentionalAbility in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder«. Journal of physical therapy science, 24(11), 1-7.

40. Yaggie, J.A., & Campbell, B.M. (2006). »Effects of balance training on selected skills«. The Journal of Strength & Conditioning Research, 20(2), 422-428.‏

41. Yochman, A., Ornoy, A., & Parush, S. (2006). »Perceptuomotor functioning in preschool children withsymptoms of attention deficit hyperactivity disorder«. Perceptual and Motor Skills, 102(1), 175-186.

42. Zagar, R., & Bowers, N.D. (1983). »The effect of time of day on problem solving and classroom behavior«. Psychology in the Schools, 20(3), 337-345.‏