اثر دست برتری و نوع تمرین (آشکار و پنهان) بر دقت و زمان عکس‌العمل متوالی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، اصفهان، ایران

2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، اصفهان، ایران

3 استادیار دانشگاه اصفهان، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، اصفهان، ایران.

چکیده

هدف این تحقیق، بررسی اثر دست ­برتر و دو روش تمرین آشکار و پنهان بر یادگیری توالی حرکتی بود. به این منظور، 60 دختر 17-14 ساله با توجه به دست ­برتر با آرایش تصادفی در چهار گروه راست­دست-تمرین آشکار، راست­دست-تمرین پنهان، چپ­دست- تمرین آشکار، چپ­دست- تمرین پنهان قرار گرفتند. تکلیف شرکت­کنندگان، دقت و زمان عکس­العمل متوالی بود. مرحلة اکتساب شامل اجرای هشتصد کوشش تمرینی بود. ﮔﺮوه­های تمرین آشکار، از ﺗﺮﺗﻴﺐ ظهور محرک­ها آگاهی داشتند، اما به ﮔﺮوه­های تمرین پنهان، این آگاهی داده ­نشد. روز بعد از مرحلة اکتساب، آزمون یادداری و انتقال گرفته­ شد. آنالیز واریانس چندراهه نشان داد که صرف‌نظر از دست ­برتر، تمرین پنهان بر یادگیری زمان عکس‌العمل در هر سه مرحلة اکتساب، یادداری و انتقال مؤثرتر از تمرین آشکار بود. مقایسة افراد راست‌دست و چپ‌دست، صرف‌نظر از نوع تمرین در دقت پاسخ مرحلة اکتساب معنادار بود و چپ­دست­ها بادقت­تر بودند. اثر متقابل دست برتر و نوع تمرین بر زمان واکنش و دقت پاسخ معنادار نبود .بدین مفهوم که افراد راست‌دست و چپ‌دست در تمرین آشکار و همین طور، تمرین پنهان تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Handedness and Practice Type (Explicit vs. Implicit) on Sequential Reaction Accuracy and Time

نویسندگان [English]

  • zohre farnaghi 1
  • Rokhsareh Badami 2
  • Maryam Nezakatalhossaini 3
1 MSc of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to evaluate the effect of handedness and two practice types (explicit vs. implicit) on motor sequence learning. 60 girls (age range of 14 – 17 years old) were randomly assigned to four groups according to their handedness: right–handed-explicit, right–handed–implicit, left–handed-explicit, and left–handed-implicit. Participants’ task was accuracy and time of sequential reaction. Acquisition phase consisted of 800 practice trials. Participants in explicit practice groups were aware of the arrangement included in stimuli while implicit practice groups were not informed about this arrangement. The day after the acquisition phase, retention and transfer tests were taken. Multiple ANOVA showed that regardless of handedness, implicit practice had more effects on learning reaction time in all three phases of acquisition, retention, and transfer than explicit practice. Regardless of practice type, comparison of right–handed and left–handed subjects was significant in response accuracy in acquisition phase as left–handed subjects were more accurate. The counter effect of handedness and practice type on reaction time and response accuracy was not significant, that is to say right–handed and left–handed subjects had no significant differences in explicit and implicit practice.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • explicit practice
  • girls
  • handedness
  • implicit practice
  • motor sequence
 

  1. خیراندیش، علی؛ عبدلی، بهروز؛ نمازی‌زاده، مهدی. (1388). "تأثیر تداخل زمینه‌ای در شرایط یادگیری پنهان و آشکار در مهارت ردیابی". مجلۀ المپیک، 3، ص 86-75.
  2. ﻋﺒﺪﻟﯽ، بهروز؛ عشایری، حسن؛ باقرزاده، فضل­اله؛ فرخی، احمد. (1383). "ﻣﻘﺎﯾﺴۀ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﭘﻨﻬﺎن و آﺷﮑﺎر ﺑﺮ زﻣﺎن واﮐﻨﺶ زﻧﺠﯿﺮه‌ای". مجلۀ ﺣﺮﮐﺖ، 19، ص 40-23.
  3. عبدلی، بهروز؛ فارسی، علی­رضا؛ رمضان‌زاده، حسام. (1390) "تأثیر سطوح بار شناختی بر یادگیری تکلیف زمان‌بندی پیش‌بین انطباقی در شرایط یادگیری پنهان و آشکار". مجلۀ رفتاری در روان‌شناسی ورزشی، 9، ص 44-29.
  4. علی‌پور، احمد؛ آگاه هریس، مژگان (1386). "بررسی اعتماد و اعتبار پرسشنامه دست برتری ادینبورگ در ایران". مجلۀ علوم روان‌شناختی، 6، ص 133-117.
  5. ﻣﻴﺮزاﺧﺎﻧﻲﻋﺮاﻗﻲ، ﻧﻮﻳﺪ؛ اﻳﺰدی ﻧﺠﻒ‌آﺑﺎدی، ﺳﺎرا؛ نجاتی، وحید؛ ﭘﺎﺷﺎزاده آذری، زﻫﺮا؛ ﺷﻜﻮﻫﻨﺪه، ﻟﻴﻼ؛ ﭘﻴﺮوز، ﻣﻌﺼﻮﻣﻪ. (1391). "ﻣﻘﺎﻳﺴۀ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺻﺮﻳﺢ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺿﻤﻨﻲ در ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ اوﺗﻴﺴﻢ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﺎﻻ و آﺳﭙﺮﮔﺮ ﺑﺎ ﻋﺎدی ﻫﻤﺘﺎﻳﺎن." مجلۀ ﭘﮋوﻫﺶ در ﻋﻠﻮم ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﻲ، ص 16-1.
  6. ﻣﻴﺮزاﺧﺎﻧﻲ ﻋﺮاﻗﻲ، نوید؛ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ ﭘﻨﺎه اﺑﺮﻗﻮﻳﻲ، ﻣﺮﺿﻴﻪ؛ ﻧﺠﺎﺗﻲ، وﺣﻴﺪ؛ ﭘﺎﺷﺎزاده آذری، زﻫﺮا؛ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ، ﺳﻴﺪ ﻣﻬﺪی. (1393). "ﻣﻘﺎﻳﺴۀ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺻﺮﻳﺢ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺿﻤﻨﻲ ﺗﻮاﻟﻲ ﺣﺮﻛﺘﻲ در ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ اﺧﺘﻼل ﻛﻤﺒﻮد ﺗﻮﺟﻪ و ﺑﻴﺶ ﻓﻌﺎﻟﻲ ﺑﺎ ﻋﺎدی ﻫﻤﺘﺎﻳﺎن."مجلۀ ﭘﮋوﻫﺶ در ﻋﻠﻮم ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﻲ 1، ص 12-1.
  7. نجاتی، وحید؛ عشایری، حسن؛ گروسی فرشی، میرتقی؛ اقدسی، محمد. (1386). "بررسی مقایسه‌ای یادگیری حرکتی پنهان توالی حرکتی در سالمندان و جوانان." مجلۀ سالمندی ایران، 4، ص 292-286.
  8. نجاتی، وحید، عشایری، حسن. (1388). "مقایسه یادگیری توالی حرکتی آشکار و پنهان در سالمندان". مجلۀ علمی پزشکی، 3، ص 263-255.
  9. نجاتی، وحید؛ ایزدی نجف‌آبادی، سارا؛ انتظاری، زهرا. (1391). "بررسی مقایسه‌ای یادگیری حرکتی آشکار و پنهان دست غالب و غیرغالب در جوانان." مجلۀ علمی پزشکی جندی‌شاپور، 12، ص 187-176.
    1. Alipoura, A., Aerab-sheybanib, KH., Akhondya, N. (2012). "Effects of handedness and depth of processing on the explicit and implicit memory". Journal of Social and Behavioral Sciences, 32, pp: 29 –32.
    2. Ashe, J., Lungu, OV., Basford, A.T, Lu, X. (2006). "Cortical control of motor sequences. Journal of Current opinion in neurobiology", 16, pp: 213-221.
    3. Cho, J., Park, K.S., Kim, M., Park, SH. (2006). "Handedness and asymmetry of motor skill learning in right-handers. Journal of ClinNeurol", 2, pp: 113–117.
    4. Cohen, N.J., Poldrack, R.A., Eichenbaum, H. (1997). "Memory for items and memory for relations in the procedural/declarative memory framework". Journal of Memory, 5, pp: 131-178.
    5. Gagnon, S., Bedard, M.J., Turcotte, J. ) 2005). "The Effect of old age on supra- span learning of visuo-spatial sequences under incidental and intentional encoding instructions". Journal of Brain and Cognition, 59, pp: 225-235.
    6. Ghayas, S., Adil, A. (2007). "Effect of handedness on intelligence level of students". Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 33, pp: 85- 91.
    7. Grieve, J.I., Gnanasekaran, L. (2008). "In cognition methods and processes. Neuropsychology for occupational therapists: Cognition in occupational performance". Oxford: Blackwell Pub.
    8. Halsband, U., Lange, R.K. (2006). "Motor learnig in man: A review of functional and clinical studies". Journal of Physiology Paris, 99, pp: 414-424.
    9. Hirsch, S. (2010). "ERP Correlates of Procedural Learning: Designing a Task for Children with Autism" [dissertation]. Middletown: Wesleyan University, P: 70.
    10. Honda, M., Deiber, M.P., Ibáñez, V., Pascual-Leone, A., Zhuang, P., Hallett, M. (1998). "Dynamic cortical involvement in implicit and explicit motor sequence learning". Journal of A PET study. Brain, 121, pp: 2159-2173.
    11. Kawashima, R., Yamada, K., Kinomura, S., Yamaguchi, T., Matsui, H., Yoshioka, S., Fukuda, H. (1993). "Regional cerebral blood flow changes of cortical motor areas and prefrontal areas in humans related to ipsilateral and contralateral hand movement". Journal of Brain Research, 623, pp: 33–40.
    12. Kirveskari, E., Salmelin, R., Hari, R. (2006). "Neuromagnetic responses to vowels vs. Tones reveal hemispheric lateralization". Journal of Clinical Neurophysiology, 117, pp: 134-135.
    13. Kim, S.G., Ashe, J., Hendrich, K., Ellermann, J.M., Merkle, H., Ugurbil, K., Georgopoulos, A. (1993) "Functional magnetic resonance imaging of motor cortex: hemispheric asymmetry and handedness". Journal of Science, 261, pp: 615–617.
    14. Lam, W.K., Maxwell, J.P., Masters, R.S.W. (2009). "Analogy versus explicit learning of a modified basketball shooting task :Performance and kinematic outcomes". Journal of Sport Sciences, 72, pp: 179-191.
    15. Liao, C.M., Richard, S.W., Masters, R.S.W. (2001). "Analogy learning: A means to implicit motor learning". Journal of Sports Sciences, 19, pp: 307– 319.
    16. Masters, R.S.W., Maxwell, J. (2008). "The theory of reinvestment". International Review of Sport and Exercise Psychology, 1, pp: 160-183.
    17. Masters, R.S.W., Poolton, J.M., Maxwell, J.P., Raab, M. (2008). "Implicit motor learning and complex decision making in time-constrained environments". Journal of Motor Bihavior, 40, pp: 71-.79
    18. Mathews, R.C., Buss, R.R, chin, R., Stanley, W.B. (1988). "The role of implicit and explicit learning processes in concept discovery". Quarterly Journal of Experimental Psychology, 40, pp: 135-165.
    19. Matsumura, M., Sadato, N., Kochiyama, T., Nakamura, S., Naito, E., Matsunami, K., et al. (2004). "Role of the cerebellum in implicit motor skill learning: a PET study". Journal of Brain Res Bull, 63, pp: 471-483.
    20. Mier, H., Tempel, L.W., Perlmutter, J.S., Raichle, M.E., Petersen, S.E. (1998). "Changes in brain activity during motor learning measured with PET: Effects of hand of performance and practice". Journal of Neurophysiol, 80, pp: 2177-2199.
    21. Moisello, C., Crupi, D. (2009). "The serial reaction time task revisited: A study on motor sequence learning with an arm-reaching task". Exp Brain Resarch, 194, pp: 143-155.
    22. Mullen, R., Hardy, L., Oldham, A. (2007). "Implicit and explicit control of motor actions: Revisiting some early evidence". British Journal of Psychology, 98, pp: 141-156.
    23. Orrell, A.J, Eves, F.F, Masters, R.S.W. (2004). "Implicit motor learning of a balancing task, Institute of Human performance". Journal of Gait And Posture, 23, pp: 9-16.
    24. Paula, C., Rodriguesa, Barbosaa, R, Caritab, A.I, Barreirosc, J., Vasconcelosa, O. (2012). "Stimulus velocity effect in a complex interceptive task in right- and left-handers". European Journal of Sport Science, 12, pp: 130-138.
    25.  Poolton, J.M., Masters, R.S.W., Maxwell, J.P. (2006). "The influence of analogy learning on decision-making in table tennis : Evidence from behavioural data." Psychology of Sport and Exercise, 7, pp: 667-668.
    26. Poolton, J.M, Masters, R.S.W., Maxwell, J.P. (2007). "The development of a culturally appropriate analogy for implicit motor learning in a Chinese population." The Sport Psychologist, 21, pp: 375-382. 
    27. Rauch, S.L., Savage, C.R., Brown, H.D., Curran, T., Alpert, N.M., Kendrick, A., et al. (1995). "A PET investigation of implicit and explicit sequence learning". Hum Brain Mapp, 3, pp: 271-286.
    28. Reber, A.S, Walkenfeld, F.F., Hernstadt, R. (1991). "Implicit and explicit learning: Individual diþ erences and IQ". Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 17, pp: 888- 896.
    29. Renee, L.P., Neill, L.O., Davis, A.S. (2011). "In Past, present, and future of neuropsychology". The handbook of pediatric neuropsychology. New York: Springer, p. 78.
    30. Robertson, E.M. (2007). "The serial reaction time task: Implicit motor skill learning?" Journal of Neuroscience, 27, pp: 10073–10075.                                                                           
    31. Sabaté, M., González, B., Rodríguez,  M. (2004). "Brain lateralization of motor imagery: Motor planning asymmetry as a cause of movement lateralization". Journal of Neuropsychologia , 42, pp:1041-1049.
    32. Sekiya, H., Fukuchi, K. (2004). "Influence of rule complexity on implicit and explicit learning of a tracking task". Consionsness and cognition, 15, pp: 386-397.
    33. Sekiya, H. (2006). "Contextual interference in implicit and explicit motor learning". Journal of Perceptual and motor skills, 103, pp: 333- 343.
    34. Shanks,  D.R., Lee, A., Rowland,  L.A., Ranger, M.S. (2005). "Attentional load and implicit sequence learning". Psychological Research , 69, pp: 369– 382.
    35. Shea, C., Wulf, G., Whitacre, C.A., Park JH. (2001). "Surfing the implicit wave". Quarterly Journal of Experimental Psychology, 54, pp: 841-862.
    36. Stefaniak, N., Willems, S., Adam, S., Meulemans, T. (2008). "What is the impact of the explicit knowledge of sequence regularities on both deterministic and probabilistic serial reaction time task performance?" Journal of Mem Cognit, 36, pp: 1283-1298.
    37. Stockel, T., Weigelt, M. (2011). "Brain lateralisation and motor learning: Selective effects of dominant and non-dominant hand practice on the early acquisition of throwing skills". Journal of  Laterality, 17,pp: 1-20.
    38. Vrooks, V., Hilperath, F., Brooks, M., Ross, H., Freund, H.J. (1995). "Learning ‘what’ and ‘how’ in a human motor task". Journal of Learn Mem, 2, pp: 225-242.