تأثیر تمرینات پاریاد بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا (HFA)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری تربیت بدنی گرایش رشد حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

 
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی پاریاد بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا بود. به همین منظور 30 دختر مبتلا به اختلالHFA  با میانگین سنی 6/.±1/7 سال به‌صورت تصادفی از بین مدارس استثنایی شهر سنندج انتخاب شدند و براساس نمره‌های پیش‌آزمون در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. نمره‌های پیش و پس‌آزمون آزمودنی‌ها با استفاده از مجموعه آزمون برونینکس- اوزرتسکی اندازه‌گیری شد. برنامۀ مداخلۀ حرکتی‌ نیز شامل تمرینات پاریاد بود که به مدت شانزده جلسه برای این افراد اجرا شد. از آزمون K-S برای تعیین چگونگی توزیع داده‌ها و از آزمون لوین و تحلیل کوواریانس برای مقایسۀ میانگین‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامۀ تمرینی پاریاد، تأثیر معناداری بر رشد خرده‌مقیاس‌‌های سرعت دویدن و چابکی، تعادل، هماهنگی دوسویه و قدرت در کودکان HFA دارد (05/0P< ). اما در خرده‌مقیاس‌ها شامل سرعت پاسخ، کنترل بینایی- حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی تأثیر معناداری مشاهده نشد (05/0P> ). با توجه به این نتایج می‌توان گفت که برنامۀ تمرینی مورد استفاده احتمالاً می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های بنیادی کودکان مبتلا به HFA شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Paaryaad Training on the Development of Motor Skills of 6-8-Year-Old Children Suffering from High Function Autistic Spectrum

نویسندگان [English]

  • Davood homanian 1
  • Abdolrahman Khezri 2
1 associate professor of University of Tehran
2 Ph.D Student of University of Tehran
چکیده [English]

 
The aim of the current study was to investigate the effect of Paaryaad training program on the development of motor skills of children aged between 6 and 8 who suffered from high function autism (HFA). For this purpose, 30 girls with HFA (mean age 7.1 ± 0.6 yr) were randomly selected from special schools of Sanandaj city. Then, according to the pretest scores, were assigned to control and experimental groups. Pretest and posttest scores were measured by Bruininks-Oseretsky test. Motor intervention program included 16 sessions of Paaryaad training. The K-S test was used to determine data distribution and Levin and ANCOVA tests were used to compare means. The results showed that Paaryaad training program affected significantly the development of the subscales of running speed and agility, balance, bilateral coordination and strength (P<0.05). But, the effect of this training program on the subscales of response speed, visual- motor control and upper limb speed and dexterity was not significant (P>0.05). According to these results, it could be argued that this training program may improve the fundamental skills of children with HFA.

کلیدواژه‌ها [English]

  • autistic spectrum
  • motor skills
  • Paaryaad training
  • Student
  1. احمدی، احمد؛ شاهی، یوسف (1389). «تأثیرتمرینهایادراکیحرکتیبرمهارتهایحرکتیوریاضیدراوتیسم،بررسیتکآزمودنی»، اصول بهداشت روانی، 12(2)، ص 541-534.
  2. افعی، طلعت (1386) .اوتیسم،ارزیابیودرمان ، انتشارات تهران، نشر دانژه، چ اول، ص 110- 89.
  3. شیخ، محمود؛ باقرزاده، فضل‌الله؛ یوسفی، سهیل (1383 ). «تأثیر بازیهای دبستانی بر رشد حرکتی دانش‌آموزان دختر سال سوم دبستان منطقۀ 5 تهران»، المپیک، ش 1، ص 86-77.
  4. علیزاده، حمید (1386). اختلالنارساییتوجهفزونجنبشی، ویژگیها،ارزیابیودرمان، تهران، رشد، چ اول، ص 65-50.
  5. کوثری، سعید؛ کیهانی، فاطمه؛ عرب‌عامری، الهه؛ حمایت‌طلب، رسول (1390). «بررسی تأثیر برنامۀ فعالیت بدنی منتخب بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی(ADHD) و کودکان اوتیسم (HFA)»، رشد و یادگیری حرکتی، (7) 10، ص 60-45.
  6. هی وود، کاتلین، ام. گچل نانسی (1387). رشدوتکاملحرکتیدرطولعمر، ترجمۀ محمود شیخ، کیوان شعبانی مقدم، مهدی شهبازی، تهران، آوای ظهور، چ اول، ص 100-95.
  7. مرکز تخصصی و توانمندسازی انسان، ارائه‌دهندۀ خدمات نوروفیدبک و بیوفیدبک ( 1394). کتابچۀ راهنمای پاریاد.
  8. مهتری احمدآبادی، ندا (1391) . «تأثیر یک دوره تمرین بدنی منتخب بر رشد ادراکی- حرکتی و تعاملات اجتماعی کودکان 7 تا 10 سال مبتلا به اختلال طیف اوتیسم»، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.
    1. Adams L. (1998). Oral motor and motor-speech characteristics of children with autism.Focus on Autism and Other Developmental Disabilitie.13:P: 108-113.
    2. American Psychiatric Association (APA). (2000). Diagnostic and Statistical Manual-Text Revision. Chicago, I.L. Association. p: 68.
    3. Bahraami. F, movahedi. Ahmadreza, marandi. M. abedi. A (2012). kata technique training consistently decreases stereotype in children with autism spectrum disorder. research in development disabilities 33.P:1183-119
    4. Baranek G. (2000). Efficancy of sensory and motor interventions for children with autism disorder. Journal of autism and developmental disorders: 32(5).P: 397-422.
    5. Berkely S, Zittel L, Nichol S. (200). Locomotors and object control skills of children diagnosed with autism. Adapt Phys Activ . 18: 405-16.
    6. Bhat AN, Landa RJ, Galloway JC. (2011).Current perspectives on motor functioning in infants, children, and adults with autism spectrum disorders. Physics therapy.91(7).P:1116-29.
    7. Centers for Disease Control and Prevention (CDC). (2007). Prevalence of autism spectrum disorders Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 14 Sites, United States . MMWR SS. P:56.
    8. Elliott,R.O.Dobbin,A.R.Rose,G.D.& soper,H.V.(1994) .Vigorous aerobic exercise versus general motor training activity :effects on maladaptive and stereotype behavior of adults with both autism mental retardation .journal of autism and development disorder.24,5,P:.564-576.
    9. Fragala- Pinkham, M. , Haley, S.M. , & O Neil, M. E.(2008).Group aquatic aerobic exercise for children with disabilities. Developmental Medicine & child Neurology, 50,P:822-827.
    10. Ghaziuddin M, Butler E.(1998). Clumsiness in autism and Asperger syndrome, A further report. Journal of Intellectual Disability Research. 42 (2).P: 43–8.
    11. Gold C.(2010). Music therapy for autistic spectrum disorders. Journal of autism and developmental disorders. P:40-65.
    12. Hodge, SR. Murata, NM. Porretta, DL. (1999). Enhancing motor performance through various preparatory activities involving children with learning disabilities. Clin Kinesiol: 53(4): P:76-82.
    13. Janzen J. (2003).Understanding the Nature of Autism: A practical guide. San Antonio, TX: Psychological Corporation .P:189
    14. levinson.l.j.&.reid.G,(1993). The effects of exercise intensity on the stereotypic behavior of individual with autism adapted physical activity Quarterely.10. P:255-268.
    15. Neisworth, J. T, & Wolfe, P. S. (2005). Asperger's syndrome. In J. T. Naismith & P. S. Wolfe (Eds.), The Autism Encyclopedia . Baltimore: Paul H Brookes Publ .P:13-14.
    16. Nourbakhsh P.(2006). Perceptual-motor abilities and their relationship with academic performance of fifth grade pupils in comparison with Oseretsky scale. Kinesiology.38(1): P:40-8
    17. Ozonoff S, Rogers SJ, Hendren RL, editors.(2003). Autism Spectrum Disorders: A Research Review for Practitioners. Washington, DC, USA: American Psychiatric Press.P:93.
    18. Pan,C.Y.(2010).Effect of water exercise swimming program on aquatic skills and social behavior in children with autism spectrum disorder.autism,14,P:9-28.
    19. Pan CY, Tsai, CL. Chu CH. (2009). Fundamental movement skills in children diagnosed with autism spectrum disorders and attention deficity peractivity disorder. Journal of autism and developmental disorders . 39(12): P:1694 -1705.
    20. Piek J, Baynam G, Barrett N.(2006). The relationship between fine and gross motor ability, self-perceptions and self-worth in children and adolescents with autism disorder. Human movement science. 25.P: 65-75.
    21. pitteti.k.H.Rendiff,A.D,Grower.T. & Beet.M.W.(2007).The efficacy of a 9-month treadmill walking program on the exercise capacity and weight reduction for adolescence with sever autism. journal of autism and developmental disorder.37.P:996-1006.
    22. Powers, M. D. (1992). Early intervention for children with autism. In D. E. Berkell (Ed.), Autism: Identification, education and treatment. P: 225–252. Hillsdale: Nj: Erlbaum.
    23. prupas.A.&.Reid.G.(2001).Effects of exercise frequency on stereotype behavior of children with development disability .education and training mental retardation development disability.36.P:196-206.
    24. Rosenthal-Malek A, Mitchell S. Brief report. (1997).The effects of exercise on the self-stimulatory behaviors and positive responding of adolescents with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders. 27 (6).P:193–202.
    25. Santangelo, S. & Folstein, S. (1999). Autism: A genetic perspective. In H. Tager-Flusberg (Ed.), Neurodevelopmental Disorders (pp. 431–447). Cambridge, MA: The MIT Press.
    26. Schiffer R.B, Rao S.M, Fogel B.S, (2003). Neuropsychiatry, Lippincott Williams & Wilkins 530 Walnut Street, Philadelphia, PA 19106 USA.P:188-210.
    27. Sodock B, Kaplan B.(2009). Pocket handbook of clinical psychiatry. Arjmand J. (Persian translator). 4th ed. Tehran: American review of public administration. P: 397-402.
    28. Staples, Kl. Reid, G. (2010). Fundamental movement skills and autism spectrum disorders. Autism Disorder. 40(3): P:209-217
    29. Todd.T.& reid G.(2006). Increasing physical activity in individuals with autism focus on autism and other developmental disabilities.21. P: 167-176.
    30. Wang .j .Huai-Tzu.(2004). A study on gross motor skills of preschool children. Journal of autism and developmental disorders. 49(3).PP: 246-264.
    31. Yilmaz, I., yanardag,M., Birkan, B. A. , & Bumin, G.(2004). Effects of swimming training on physical fitness and water orientation in autism. Pediatrics international. 46. P:624-626.