تأثیرتمرینات منتخب اسپارک بر تعادل و هماهنگی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم: یک مطالعۀ نیمه‌تجربی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران،

2 دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران

3 استاد، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران،

4 استادیار، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

چکیده

 
هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر تمرینات منتخب اسپارک بر تعادل و هماهنگی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم است. تحقیق حاضر یک مطالعۀ نیمه‌تجربی است. بدین منظور 12 کودک اوتیسم با میانگین سنی 12-5 سال در این مطالعه شرکت کردند و به مدت سه ماه تحت مداخله براساس تمرینات منتخب اسپارک قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در 3 مرحلۀ پایه، پیش‌آزمون و پس‌آزمون از نظر مهارت‌های حرکتی براساس تست برونینسکی-ازرتسکی ارزیابی شدند. به‌منظور آنالیز اندازه‌گیری‌های مکرر داده‌‌های ناپارامتریک، از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرینات منتخب اسپارک به‌طور معنا‌داری موجب بهبود مهارت تعادل پویا (001/0 (P<و هماهنگی دوطرفه (001/0 (P< شده است. به‌طور کلی می‌توان گفت که این تمرینات منتخب اسپارک بر بهبود محدودیت‌های حرکتی شدید کودکان مبتلا به اوتیسم تأثیر مثبتی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effects of Selected Spark Exercises on Balance and Coordination in Autistic Children: A Quasi-Experimental Study

نویسندگان [English]

  • mahboubeh ghayour 1
  • Mahmood Sheikh 2
  • Rasool Hemayattalab 3
  • amirhossein memari 4
1 Assistant Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
چکیده [English]

 
The aim of this study was to investigate the effect of selected spark exercises on balance and coordination in autistic children. This study was semi-experimental. 12 autistic children (mean age 5-12 years) participated in this study. The subjects performed the intervention for 3 months based on selected spark exercises. The participants were evaluated in 3 stages (baseline, pretest and posttest) by Bruininks-Oseretsky test in terms of motor skills. Friedman test was used to analyze repeated measures of nonparametric data. The results showed that selected spark exercises significantly improved dynamic balance (P<0.001) and bilateral coordination (P<0.001). It can be generally stated that these selected spark exercises have a positive effect on the improvement of motor deficiencies in autistic children.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • autistic children
  • balance
  • coordination
  • fundamental exercises
  • spark exercises
1.Aggernaes B. “Autism: A transdiagnostic, dimensional, construct of reasoning?” The European journal of neuroscience. Apr  2017, 27.
 
  1. Ahmadi, J. Safari, T. hematian, M. Khalili, Z.” Psychometric Evaluation of diagnostic tests for autism. Journal of Cognitive and Behavioral Sciences”. 2011.1:87-108.
 
  1. American Psychiatric Association, “Diagnostic and statistical manual of mental disorders” (text revision) 4th ed , 2000, Washington DC: 70-84.
 
  1. Jaco A, Mango D, Angelis F, et al. “Unbalance between Excitation and Inhibition in Phenylketonuria, a Genetic Metabolic Disease Associated with Autism”. International journal of molecular sciences. Apr , 2017,18-29.
 
  1. Jihyun L, David L, porretta. “Enhancing the motor skills of children with autisem spectrum disorders”. Journal of autism disorders 2013; 65:134-160.
 
  1. Kimberly A, Fournier, Chris J, Hass. “Motor Coordination in Autism Spectrum Disorders “: J Autism Dev Disorder;2010, 40: 1227–1240.
 
  1. Levison L, Cronin-Gdomb A, shamhamnn J D.” Neuropsychological consequences of cerebellar tumour”  Research in children brain 2000; 123(5): 1041-1050.
  2. Liu L, Gao J, He X, Cai Y, Wang L, Fan X. “Association between assisted reproductive technology and the risk of autism spectrum disorders in the offspring: a meta-analysis”. Scientific reports. Apr, 2017, 62-70.
 
9-      Lochbaum M, Crews D., “Viability of cardio respiratory and muscular strength
            programs for the adolescent with autism”.Complementary Health Practice         Review,2003, 8, 225–233.
 
10-Mostafavi R, Ziaee V, Akbari H, Haji-Hosseini S. “The Effects of SPARK Physical Education Program on Fundamental Motor Skills in 4-6 Year-Old Children”. Iranian journal of pediatrics. Apr , 2013, 23(2) , 216-219.
 

11-  Nancy J, Minshew MD, KiBum S. “Underdevelopment of the postural control system in autism”. Royal Jubilee Hospital on November 2007; 15-16.

12-  Oznoff S, Young F S, Goldring S, Hess L G. “Gross motor development movement abnormalities, and early identification of autism”. Dev disord 2008; 38: 644-656.
 
13-  Parellada M, Pina-Camacho L, Moreno C, et al.” Insular pathology in young people with high-functioning autism and first-episode psychosis”. Psychological medicine. 2017, 11-24.
 

14-  Pan CY, Tsai CL, Chu CH. "Fundamental movement skills in children diagnosed with autism spectrum disorders and attention deficit hyperactivity disorder". Journal of autism and developmental disorders, . Dec, 2009, 39(12), 1696-1705.

15-  Qiu A , Adler M,Crocetti D, Miller MI. “Basal gnglia shapes predict social, comminiucation, and motor dysfunctions in boys with autism spectrum disorder”.Journal of the American Academy of child & adolescent Psychiatry.2010; 49(6):539-51.e4.
 
16-  Schahamann J D, Sherman J e. “The cerebllar cognitive acfective syndrome brain” 1998; 121(4): 561-579.
 
17-  Wang J, Hui-Tzu ,"A study on gross motor skills of preschool children" ,J Res Child Educ (2004),49(3), 246-264.
 
18-  Yimaz L, Yanardag M, Birkan B A, Bumin G. “Effects of swimming training on physical fitness and orientation in autism” . Pediarticles International 2004; 46: 624-626.