ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ اجرای روان در بازی‎های کامپیوتری

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم ورزشی )رفتار حرکتی( دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان، گرایش رفتار حرکتی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامه اجرای روان در کاربران بازی‌های کامپیوتری بود تا بتوان اجرای روان را در کاربران بازی‌های کامپیوتری ارزیابی نمود. بدین منظور 400 کاربر بازی کامپیوتری (237 مرد و 163 زن) به صورت تصادفی خوشه‎ای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان را تکمیل کردند. روش اجرا بدین شکل بود که ابتدا با استفاده از روش باز ترجمه صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامه تأیید شد. در ادامه برای تعیین روایی سازۀ عاملی پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی سؤالات، از همبستگی درون طبقه‌ای در روش آزمون- آزمون مجدد استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دهندۀ برازش مطلوب نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان بود و شاخص‎های برازندگی (062/0RMSEA=، 92/0CFI= و 75/0TLI=)، همسانی درونی 75/0 و پایایی زمانی 85/0 از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند. لذا نتایج از ساختار چند عاملی و 23 سؤالی پریشنامۀ اجرای روان در بازی‎های کامپیوتری حمایت می‌کند. نسخۀ فارسی پرسشنامه اجرای روان در بازی‎های کامپیوتری از روایی و پایایی قابل قبولی در بین کاربران بازی‌های کامپیوتری برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان ابزاری روا و پایا جهت ارزیابی اجرای روان بازیکنان بازی‌های کامپیوتری در ایران استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of Persian Version of the Flow in Computer Games Questionnaire

نویسندگان [English]

  • vali ollah kashani 1
  • Mahshid Babaei 2
  • Behrouz Gol Mohammadi 1
1 Associate Professor, Department of Sport Sciences (Motor Behavior), Semnan University, Semnan, Iran
2 MSc Student of Motor Behavior, Semnan University, Semnan, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to determine validity and reliability of the Persian version of the Flow in Computer Games Questionnaire so that the flow performance in computer gamers can be evaluated. 400 gamers (237 males; 163 females) were selected by random cluster sampling method and completed the Persian version of the Flow in Computer Games Questionnaire. In the first step, translation accuracy of the Persian version was confirmed through back translation method. Then, confirmatory factor analysis based on structural equations model was used to determine construct validity while Cronbach alpha coefficient was applied to determine internal consistency. Intra-class correlation in test-retest method was administered for temporal reliability of the items. The results indicated acceptable fit indices (CFI=0.92, TLI=0.75, RMSEA=0.062), internal consistency (ɑ=0.75) and temporal reliability (ICC=0.85) for the Persian version of the Flow in Computer Game Questionnaire. The results supported the multifactor structure and 23 items of the Flow in Computer Games Questionnaire. Therefore, the Persian version of the Flow in Computer Game Questionnaire has an acceptable validity and reliability among computer gamers and it can be used as a valid and reliable tool to evaluate the flow performance of these gamers in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Clear feedback
  • concentration
  • endogenous experience
  • immersion
  • paradox of control
1. Hartmann T, Klimmt C. Gender and computer games: Exploring females’ dislikes. Journal of Computer‐Mediated Communication. 2006;11(4):910-31.
ویژگی های روان سنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان در بازی های رایانه ای 715
2. Williams D, Yee N, Caplan SE. Who plays, how much, and why? Debunking the stereotypical gamer profile. Journal of Computer‐Mediated Communication. 2008;13(4):993-1018.
3. Cowley B, Charles D, Black M, Hickey R. Toward an understanding of flow in video games. Computers in Entertainment (CIE). 2008;6(2):20.
4. Zagal JP, Chan SS, Zhang J. Measuring Flow Experience of Computer Game Players. InAMCIS 2010 (p. 137).
5. Fang X, Zhang J, Chan SS. Development of an instrument for studying flow in computer game play. International journal of human-computer interaction. 2013;29(7):456-70.
6. Nah FF-H, Eschenbrenner B, Zeng Q, Telaprolu VR, Sepehr S. Flow in gaming: literature synthesis and framework development. International Journal of Information Systems and Management. 2014;1(1-2):83-124.
7. Csikszentmihalyi M. Toward a psychology of optimal experience. Flow and the foundations of positive psychology: Springer; 2014. p. 209-26.
8. Csikszentmihalyi M, Csikzentmihaly M. Flow: The psychology of optimal experience: HarperPerennial New York; 1991.
9. Csikszentmihalyi M. Finding flow: The psychology of engagement with everyday life: Basic Books; 1997.
10.Csikszentmihalyi M. a: 1975. Beyond Boredom and Anxiety. San Francisco: Jossey-Bass. 1980;2(3):1.
11. Engeser S, Rheinberg F. Flow, performance and moderators of challenge-skill balance. Motivation and Emotion. 2008;32(3):158-72.
12. Jackson SA, Roberts GC. Positive performance states of athletes: Toward a conceptual understanding of peak performance. The Sport Psychologist. 1992;6(2):156-71.
13.Jackson SA. Athletes in flow: A qualitative investigation of flow states in elite figure skaters. Journal of applied sport psychology. 1992;4(2):161-80.
14.Nicholls AR, Polman RC, Holt NL. The effects of an individualized imagery interventions on flow states and golf performance. Athletic insight. 2005;7(1).
15. Gatley D, Duda J. Psychological antecedents of the frequency and intensity of flow in golfer. International Journal of Sport Psychology. 1997;28:309-22.
16.Sugiyama T, Inomata K. Qualitative examination of flow experience among top Japanese athletes. Perceptual and motor skills. 2005;100(3_suppl):969-82.
17.Chavez EJ. Flow in sport: A study of college athletes. Imagination, cognition and personality. 2008;28(1):69-91.
18.Jackson SA. Factors influencing the occurrence of flow state in elite athletes. Journal of applied sport psychology. 1995;7(2):138-66.
19.Zeidabadi R, Rezaie F, Motashareie E. Psychometric properties and normalization of persian version of ottawa mental skills assessment tools (OMSAT-3). Sport Psychology Review. 2014;3(7):63-82.
711 رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، دورة 71 ، شمارة 7، بهار 7931
20.Kashani, V., Shiri, H., Manaseri, H. Psychometric Properties and Normalization of Persian Version of Mental Toughness Scale (MTS). Research on Educational Sport, 2014; 3(7): 83-98.
21. Brown T A. Confirmatory factor analysis for applied research. 2thed. New York: Guilford Press; 2006. P .66-71.
22. Enders CK, Mansolf M. Assessing the fit of structural equation models with multiply imputed data. Psychological methods. 2018;23(1):76.
23. Kashani VF, A. Kazemnejad, A, Shaikh, M. Validity and reliability of the Persian version of sport mental toughness questionnaire. Motor Behaviure. 2015;20(7):15-26.
24. Terry PC, Lane AM, Fogarty GJ. Construct validity of the Profile of Mood States—Adolescents for use with adults. Psychology of sport and exercise. 2003;4(2):125-39.
25. Hashim HA, Zulkifli EZ, Yusof HA. Factorial validation of Malaysian adapted Brunel Mood Scale in an adolescent sample. Asian journal of sports medicine. 2010;1(4):185.
26. Kline RB, Santor DA. Principles & practice of structural equation modelling. Canadian Psychology. 1999;40(4):381.
27. Schutz R, Gessaroli M. Use, misuse, and disuse of psychometrics in sport psychology research. Handbook of research on sport psychology. 1993:901-17.
28. Hu Lt, Bentler PM. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal. 1999;6(1):1-55.