تأثیر فعالیت‌های بدنی منتخب با سطوح مختلف تداخل شناختی-حرکتی بر کارکردهای اجرایی کودکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران

2 استادیار، گروه رفتار حرکتی،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه شهید باهنر،کرمان، ایران

3 دکترای تربیت بدنی، دبیرآموزش و پرورش، بم، ایران

چکیده

ورزش و فعالیت جسمانی تأثیرات مثبتی بر عملکردهای جسمی و روانی دارند، اما نیاز است تأثیر آنها بر عملکردهای شناختی با جزئیات بیشتری توضیح داده شود. این پژوهش به بررسی تأثیر فعالیت‌های بدنی منتخب با سطوح مختلف تداخل شناختی-حرکتی بر کارکردهای اجرایی 76 دختر 12-10 سالۀ شهرستان بم، با میانگین و انحراف استاندارد شاخص تودۀ بدن 5/1±73/18 و میانگین هوش 1/9±5/109 می‌پردازد که براساس نمرۀ به‌دست‌آمده در پیش‌آزمون، به‌صورت تصادفی در چهار گروه (شناختی بالا- حرکتی بالا، شناختی پایین- حرکتی بالا، شناختی بالا- حرکتی پایین و شناختی پایین - حرکتی پایین)، قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تمرینات شناختی بالا-حرکتی بالا بر مؤلفۀ توجه و حافظۀ کاری کارکردهای اجرایی دختران 12-10 ساله تأثیر معنا‌داری دارد (05/0≥P). همچنین تمرینات شناختی پایین -حرکتی بالا بر مؤلفه‌های توجه، بازداری تأثیر معناداری دارد (05/0≥p). بین چهار گروه آزمودنی‌ها در مؤلفۀ توجه تفاوت معناداری مشاهده شد (001/0 P= و  257/4=(4،71)F). ولی در مؤلفۀ حافظۀ کاری و بازداری تفاوت معناداری دیده نشد
(373/0 = P و  057/1=(4،71)F). با استناد به نتایج این پژوهش، تمرینات شناختی -حرکتی در قالب فعالیت‌های بدنی بر مؤلفه‌های توجه و حافظۀ کاری و بازداری به‌عنوان سه مؤلفه از کارکردهای اجرایی بر دختران 10 تا 12 تأثیر معنا‌دار دارد، بنابراین، با جایگزین کردن و طراحی تمرینات شناختی –حرکتی به‌جای فعالیت‌های سنتی کلاس تربیت ‌بدنی می‌توان بهبود کارکردهای اجرایی را در دختران 10 تا 12 ساله فراهم کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of selected physical activities with different levels of cognitive-motor interaction on children's executive functions

نویسندگان [English]

  • Amine Lashkarizade 1
  • Vahid Roohollahi 2
  • Mahshid Zarezade 2
  • Amin Khodabakhshzade 3
1 Faculty of Physical Education Shahid Bahonar University of Kerman
2 Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Shahid Bahonar University of Kerman
3 Bam University of Medical Sciences
چکیده [English]

Exercise and physical activity have positive effects on physical and mental performance, but their effect on cognitive function needs to be explained in more detail. This study examined the effect of selected physical activities with different levels of cognitive-motor interaction on the executive functions of 76 girls aged 10 to 12 years in Bam city, with mean and standard deviation of body mass index of 18.5 1 1.5 and average intelligence of 10.5 9 9.9. Based on the pre-test score, they were randomly divided into four groups (high cognitive-high motor, low cognitive-high motor, high cognitive-low motor and low cognitive-low motor). The results of covariance analysis showed that high cognitive-motor lifting exercises have a positive effect on attention and memory function of executive functions of 10 to 12-year-old girls and low cognitive-high-motor and low-cognitive-high-motor cognitive exercises have a positive effect on attentional and inhibitory components. There was a significant difference between high-motor, high-motor, low-motor, low-cognitive, high-motor, and low-cognitive-motor cognitive exercises in the attention component, but no significant difference was found in the component of working memory and inhibition. Therefore, based on the results of this research, by designing high-mobility cognitive exercises in the educational environment, it is possible to provide improvement of executive functions. Therefore, it is hoped that researchers will use the results of this research to improve the executive functions of children .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Impact
  • Physical Activity
  • cognitive-motor interaction
  • executive function
  • girls
1.   Morgan AB, Lilienfeld SO. A meta-analytic review of the relation between antisocial behavior and neuropsychological measures of executive function. Clin Psychol Rev. 2000;20(1):113–36.
2.   Passolunghi MC, Siegel LS. Working memory and access to numerical information in children with disability in mathematics. J Exp Child Psychol. 2004;88(4):348–67.
3.   Seidman LJ. Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clin Psychol Rev. 2006;26(4):466–85.
4.   Avila C, Parcet MA. Personality and inhibitory deficits in the stop-signal task: The mediating role of Gray’s anxiety and impulsivity. Pers Individ Dif. 2001;31(6):975–86.
5.   Roberts RJ, Pennington BF. An Interactive Framework for Examining Prefrontal Cognitive Processes. Dev Neuropsychol. 1996;12(1):105–26.
6.   Kasper RW, Elliott JC, Giesbrecht B. Multiple measures of visual attention predict novice motor skill performance when attention is focused externally. Hum Mov Sci. 2012;31(5):1161–74.
7.   Berger L, Bernard-Demanze L. Age-related effects of a memorizing spatial task in the adults and elderly postural control. Gait Posture. 2011;33(2):300–2.
8.   Fabel K, Wolf SA, Ehninger D, Babu H, Leal-Galicia P, Kempermann G. Additive effects of physical exercise and environmental enrichment on adult hippocampal neurogenesis in mice. Front Neurosci. 2009;3(NOV):1–7.
9.   Langdon KD, Corbett D. Improved working memory following novel combinations of physical and cognitive activity. Neurorehabil Neural Repair. 2012;26(5):523–32.
10. Fathi Rezaei Z, Farsi A WMS. The effect of cognitive training on the performance of the executive control network Attention and accuracy of motor response. Res Rehabil Sci. 2015;11 (3):182-192(In Persian).
11. Guadagnoll MA, Lee TD. Challenge Point: A Framework for Conceptualizing the Effects of Various Practice Conditions in Motor Learning. J Mot Behav. 2004;36(2):212–24.
12. Alizade H. , Relationship between neurocognitive executive functions and developmental disorders. New Cogn Sci. 2006;8(4):57-70(In Persian).
13. Barkley RA, Poillion MJ. Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment. Behav Disord. 1994;19(2):150–2.
14. Seif Naraghi, M., Naderi E. Special learning disabilities. 2016;37-49 (In Persian).
15. Diamond A. Executive functions. Annu Rev Psychol. 2013;64:135–68.
16. Wazini Taher A, Heirani A AM. The effect of cognitive motor exercises on risk factors for falls in the elderly. Syst Rev meta-analysis Int Evid. 2016;15(5):1-24(In Persian).
17. Fabel K, Kempermann G. Physical activity and the regulation of neurogenesis in the adult and aging brain. Neuromolecular Med [Internet]. Available from: https://link.springer.com/article/10.1007/s12017-008-8031-4
18. K.D. L, D. C. Improved working memory following novel combinations of physical and cognitive activity. Neurorehabil Neural Repair [Internet]. 2012;26(5):523–32. Available from: http://ovidsp.ovid.com/ovidweb.cgi?T=JS&PAGE=reference&D=emed10&NEWS=N&AN=2012271001
19. Schaefer S, Schumacher V. The interplay between cognitive and motor functioning in healthy Older adults: Findings from dual-task studies and suggestions for intervention. Gerontology. 2011;57(3):239–46.
20. Gomes da Silva S, Unsain N, Mascó DH, Toscano-Silva M, De Amorim HA, Silva Araújo BH, et al. Early exercise promotes positive hippocampal plasticity and improves spatial memory in the adult life of rats. Hippocampus. 2012;22(2):347–58.